sunnuntai 20. heinäkuuta 2008

Ankku - Armoton nörtti, kaikkitietävä Kianta-laivaileva urkkija

Minun työni on jännää hommaa.

Paitsi että minun oletetaan tietävän kaikki Ilmari Kiannosta ja Ilmari Kiannon Turjanlinnasta, minun oletetaan tuntevan tarkasti myös jokaisen Kiannon lapsen ja lapsenlapsen elämäntarina ja tämänhetkinen olinpaikka. Minun oletetaan tuntevan Calamnius-suvun historia aina jeesuksen kenkiin asti, ja opetelleen ulkoa koko Kiannon kirjallinen tuotanto aina seitsemästäkymmenestä julkaistusta kirjasta noin 35000 maalattuun kiveen ja laudanpätkään asti. (Jos Ilmari Kianto olisi maalannut yhden kiven tai laudanpätkän jokaisena elämänsä päivänä, mitä tietenkin pidämme sangen todennäköisenä, niitä olisi syntynyt jotakuinkin noin paljon.)

Minun oletetaan tuntevan Ilmari Kiannon jokainen jalanjälki, alkaen kirkonkylään suuntautuneesta kauppareissusta vuonna 1923. Minun oletetaan paitsi tuntevan jokainen henkilö, jonka Kianto on tavannut, myös jokainen henkilö, joka on joskus nähnyt Kiannon onkimassa tai istumassa tuvan portailla tai hiihtämässä Kianta-järven jäällä.

Minun oletetaan tuntevan Kianta-järvi metreinä, kilometreinä, ilmansuuntina ja kulkureitteinä. Minun oletetaan tuntevan sen saaret, niemet, ja lahdet. Minun oletetaan tuntevan Kianta-järven kalakanta lajimäärinä, prosenttiosuuksina ja tonneina. Minun oletetaan tuntevan Kiannan rannat, karikot ja syvänteet.

Minun oletetaan tunteva Kianta-laivan historia. Kaikki entiset omistajat, kapteenit, laivan käyttötarkoitukset ja vuosiluvut. Minun oletetaan tuntevan laivan koneisto ja kaikki tekniset hilavitkuttimet aina kahvinkeittimestä keulapotkuriin. Minun oletetaan tietävän, paljonko vettä laiva tarvitsee uidakseen, ja näinollen myös tietävän, minne kaikkialle sillä voi seilata. Minun oletetaan tuntevan rungon paino, ja jokaisen niitin ja metallilevyn alkuperä ja ikä.

Minun oletetaan tuntevan jokainen ruosteinen raudankappale. Onko se kenties alunperin ollut kuokka, palohaka vai verkonpaino. Minkä takia Turjanlinnassa on sirppi, joka ei ole samanmuotoinen kuin kaikki muut maailman sirpit. Entä miksi se toinen sirppi on maalattu punaiseksi? Miksi Ilmarin sänky on niin kovin lyhyt?

Minun oletetaan tuntevan jokainen Turjanlinnan kukka, puu ja kivi. Minun oletetaan tietävän, mistä mikäkin puu on peräisin ja millaisella alueella sitä voi kasvaa. Minun oletetaan niinikään tuntevan jokainen kivi. Kuka kiven on sille paikalle siirtänyt vai onko se kenties alkuperäinen? Mitä siihen on mahdollisesti viime vuosisadan alussa ollut maalattuna ja kuka maalasi, ja ennenkaikkea, mistä hän oli hankkinut maalit? Minun oletetaan tietävän, miksi mansikoilla on rönsyjä, ja miksi metsäkurjenpolvet eivät aina ole sinisiä. Entäs, oliko se ensimmäinen metsäkurjenpolvi sitten sininen vai valkoinen?

3 kommenttia:

Mar kirjoitti...

Tottakai sinun on tiedettävä myös miksi minä olen täällä ja kuka minä olen ja mitä minä ajttelen^^ ja montako hiusta Ikillä on elämänsä aikana päähänsä eksynyt...

annieli kirjoitti...

Osanottoni. On varmaan rankkaa olla, kun oletetaan tietävän liikaa nippelitietoa ja vähän syvempää.

Tirippi kirjoitti...

Se on jonkinmoinen kirous! sille tietous jota tarvitse on kohta ns. turhaa, eli he luulevat liikoja teikäläiseltä. Jos tietäiset kaikiin Ikiin liittyviin kysymyksiin ratkaisun niin sinun pitäisi tehdä monen monen monen tuhannen sivun tutkielma ja julkaista se jossain suuressa lehdessä.